субота, 10 січня 2015 р.

Взаємне розміщення прямих у просторі. Ознака паралельності прямих

Конспект уроку на тему "Взаємне розміщення прямих у просторі. Ознака паралельності прямих (академічний рівень)"

.
     Мета уроку: формування в учнів поняття паралельних, мимобіжних прямих та прямих, що перетинаються, знання ознаки паралельності прямих; вироблення навичок застосування вивченого матеріалу до розв'язування задач; розвиток просторової уяви, логічного мислення, спостережливості, уміння чітко й правильно висловлювати думку; виховання культури математичних записів та мови.
     Тип уроку: формування нових знань, умінь і навичок.
     Обладнання: мультимедійний комплекс, каркасні моделі прямокутного паралелепіпеда та тетраедра.
     Девіз уроку
Геометрія — це інтуїція.
Г. Гельмгольц
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
     Перевірка домашнього завдання та відповіді на запитання, які виникли в учнів під час його виконання.
II. Повідомлення теми та мети уроку
III. Актуалізація опорних знань учнів
     Учитель. Однією з основних фігур у просторі, як і на площині, є пряма. Ви вже знаєте, як можуть розташовуватися прямі на площині. З'ясуємо, яким може бути розташування двох прямих у просторі.
     Для цього давайте пригадаємо:
• основні поняття стереометрії (слайд 1, слайд 2, слайд 3);
• аксіоми стереометрії;
• різні способи побудови площини (слайд 4);
• варіанти розташування прямих на площині.
     (Відповіді учнів супроводжуються демонстрацією слайдів 1—4, які поступово з'являються на екрані.)
Слайд 1
Слайд 2
Слайд 3
Слайд 4
IV. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу
     Учитель. Сьогодні на уроці ми з'ясуємо, як можуть розміщуватися дві прямі у просторі. Поміркуємо разом.
Запитання та завдання
1. Чи можуть прямі в просторі перетинатися?
2. Відшукайте такі прямі на каркасній моделі прямокутного паралелепіпеда та тетраедра. Зробіть висновок.
(Висновок: прямі в просторі можуть перетинатися.)
3. Чи можуть прямі в просторі бути паралельними?
4. Знайдіть такі прямі на каркасній моделі прямокутного паралелепіпеда. Зробіть висновок.
(Висновок: прямі в просторі можуть бути паралельними.)
5. Як би ви сформулювали означення паралельних прямих?
     Означення. Дві прямі в просторі називаються паралельними, якщо вони лежать в одній площині і не перетинаються.
     Учитель. Як бачимо, з означення випливає ще один спосіб побудови площини.
     Через дві паралельні прямі завжди можна побудувати єдину площину.
     Отже, у просторі, як і на площині, прямі можуть перетинатися або бути паралельними, тоді вони лежать в одній площині.
6. Відшукайте на каркасній моделі прямокутного паралелепіпеда та тетраедра прямі, які не перетинаються і не лежать в одній площині?
(Такі прямі є.)
7. Вони паралельні?
(Ні, оскільки не лежать в одній площині.)
     Учитель. Таке розташування прямих зустрічається лише в просторі. Ці прямі називаютьсямимобіжними.
8. Як би ви сформулювали означення мимобіжних прямих?
     Означення. Дві прямі простору, які не перетинаються і не лежать в одній площині, називаютьсямимобіжними.
     Учитель. Ми дійшли висновку, що розміщення двох прямих у просторі може бути таким:
• прямі перетинаються, якщо вони лежать в одній площині і мають лише одну спільну точку;
• прямі паралельні, якщо вони лежать в одній площині і не перетинаються;
• прямі мимобіжні, якщо вони не перетинаються і не паралельні;
• прямі збігаються, якщо вони мають принаймні дві спільні точки.
Слайд 5
     Познайомимося з деякими властивостями, які мають прямі в просторі. Однією з них є ознака паралельності прямих, яка формулюється так само, як ознака паралельності прямих на площині.
     Пригадаємо її.
     Теорема. Якщо дві прямі парачечьні третій, то вони паралечьні між собою.
Слайд 6
     Доведення цієї теореми нескладне, тому пропоную учням розібрати її доведення за підручником. Після ознайомлення з доведенням, проводиться фронтальне опитування, використовуючи відповідний рисунок підручника.
     Учитель. Ознаку мимобіжності прямих приймемо без доведення. З доведенням цієї теореми ознайомитесь самостійно.
     Теорема. Якщо одна пряма лежить у деякій площині, а друга —перетинає цю площину в точці, що не належить першій прямій, то такі дві прямі — мимобіжні.
Слайд 7
V. Розв'язування вправ
     • Розв'язування задач за готовими рисунками.
     Задача 1Слайд 8.
Слайд 8
Розв’язання
     а) Пряма B1D перетинає площину (АВС) у точці D, яка не належить прямій ВС.
     Отже, прямі В1D і ВС – мимобіжні (за ознакою мимобіжності прямих), а тому B1D і ВС не перетинаються.
     (Випадок б учні розв’язують самостійно.)
     Задача 2. Слайд 9.
Слайд 9
Розв’язання
     а) Пряма MD перетинає площину (АВС) у точці D, яка не належить прямій АС.
     Отже, прямі MD i AC – мимобіжні (за ознакою мимобіжності прямих), а тому MD i AC не перетинаються.
     (Випадок б учні розв’язують самостійно.)
     Задача 3. Слайд 10.
Слайд 10
Розв’язання
     EF – середня лінія трикутника ADC, отже EF||AC. MN – середня лінія трикутника АВС, тому MN||AC.
     Отже, EF||MN за ознакою паралельності прямих.
     • Розв'язування задач з підручника.
     (Навчання відбувається за підручником «Геометрія 10. Академічний рівень» авторів О. Я. Біляніної, Г. І. Біляніна, В. О. Швеця.)
     Задача 3.17. Слайд 11.
Слайд 11
VI. Оцінювання учнів
VII. Домашнє завдання
     Модуль 3. Вивчити матеріал параграфа 3.2, розв'язати вправи №3.8, №3.11, №3.19.
VIII. Підсумок уроку
     Учитель. Сьогодні ми розібралися з дуже важливим питанням — розташуванням прямих у просторі. Усі просторові геометричні фігури, з якими ви познайомитеся пізніше, можна побудувати за допомогою прямих. Знання властивостей, якими вони пов'язані, дають змогу розв'язати багато важливих задач, серед яких більшість прикладного характеру.




Геометрія 10 клас

Немає коментарів:

Дописати коментар